La Paeria presenta una desena de projectes als fons NextGeneration per avançar en el canvi de model de mobilitat a la ciutat

El Paer en Cap, Miquel Pueyo, ha presentat avui la proposta de l’Ajuntament per aquesta primera convocatòria, que suma un import total de 16,5 milions d’euros, i ha destacat “Lleida no vol deixar escapar l’oportunitat que ofereixen els fons europeus per impulsar la transformació de la ciutat”

Entre les iniciatives plantejades hi ha la creació d’una Zona de Baixes Emissions, nous eixos de vianants, bicicletes i transport públic i la compra d’autobusos elèctrics entre d’altres.

L’Ajuntament de Lleida ha presentat deu projectes per un import total de 16,5 milions d’euros a la primera de les convocatòries engegada des del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana dins dels fons europeus NextGeneration, per a la implantació de zones de baixes emissions i la transformació digital i sostenible del transport urbà.

El Paer en Cap, Miquel Pueyo, acompanyat pels tinents d’alcalde Toni Postius i Jordina Freixanet, ha presentat avui les propostes i ha destacat la ferma aposta de la Paeria per un “nou model de mobilitat que redueixi la presència del vehicle vehicles de combustió dins de la ciutat”, una iniciativa plenament alineada tant amb els objectius de la convocatòria, com amb els de l’Agenda 2030 i les prioritats del govern municipal.

“Lleida no pot ni vol deixar escapar aquesta oportunitat que ens ofereixen els fons europeus NextGeneration per a promoure la transformació de la ciutat i acostar-la una mica més cap al model de ciutat intel·ligent, tecnològica i sostenible que volem per al futur i que hem definit amb el concepte Lleida AgroBiotech 2030”, ha afegit l’alcalde. Pueyo ha destacat també la necessitat de comptar amb “la màxima complicitat dels agents econòmics i socials de la ciutat de Lleida” i defugir debats partidistes per sumar tots per la millora de la ciutat.

El primer tinent d’alcalde i regidor d’Urbanisme, Toni Postius, ha detallat els projectes presentats, que tenen com a objectiu promoure els canvis cap a modes de transport més sostenibles a l’entorn urbà, apostar per la descarbonització de la mobilitat, millorar la qualitat de l’aire, especialment en entorns sensibles com escoles i centres mèdics, i fomentar l’accessibilitat al transport públic.

“Hi ha moltes actuacions que si se’ns atorga el finançament que hem sol·licitat comportaran canvis importantíssims a la ciutat, des del punt de vista de com ens desplacem, de l’ús dels vehicles privats i d’altres mitjans sostenibles, que faran que el vehicle vagi perdent terreny en benefici dels vianants i els mitjans de transport més sostenibles. Per tant, comporta un canvi de xip molt important, que portarà segurament al començament complexitat, dificultats i algunes incomoditats, però hem de ser conscients que aquestes polítiques que ens marca la Unió Europea el que fan és enfocar quin ha de ser el futur”, ha explicat Postius, qui ha volgut agrair especialment la tasca del personal tècnic de la regidoria d’Urbanisme que ha redactat aquests projectes.

Els projectes es divideixen en dos blocs, tenint en compte que, d’entrada, els diners disponibles es repartiran entre els del primer, i només s’analitzaran els de segon bloc si queda pressupost disponibles. Les propostes plantejades són les següents:


BLOC 1: Projecte d’implantació d’una zona de baixes emissions i actuacions per a un canvi de model de ciutat a Lleida

  • La implantació d’una zona de baixes emissions (ZBE) a la ciutat de Lleida entre la LL-11 i el Segon Passeig de Ronda, en compliment de la llei de Canvi Climàtic que obliga a les ciutats a crear-ne. L’actuació inclou la renovació de parquímetres per a tarificació segons etiqueta ambiental i sensors ambientals. El pressupost previst és de 1.112.126 € i el termini de finalització és desembre de 2022.
  • Nous eixos de vianants, bicicletes i transport públic a vies principals dins de la ZBE: Rambla d’Aragó, Prat de la Riba i Alcalde Rovira Roure. S’eliminen carrils per a vehicles i aparcament per a implantar carril bus, carril bici i més espai per a vianants. Inclou també actuacions en vies secundàries: més de 20 passos de vianants o cruïlles elevats a Escorxador, Universitat i Pardinyes, l’ampliació de voreres o la vianalització parcial als carrers Bisbe Messeguer, Vallcalent i Girona i la plantació d’arbres per a reduir l’efecte illa de calor. El pressupost previst és de 2.650.515 € i el termini finalització és març de 2023.
  • Eixos de carril bici i vianants a l’accés al polígon el Segre (carril bici en un tram d’1,8 km i condicionament de voreres accessibles) i als camins escolars cap a les escoles Espiga (750 m al Camí de Montcada), Sant Jordi-Manuel de Montsuar (2 km a l’N-230) i Camp Escolar (440m al Passeig de Ronda). El pressupost previst és de 1.489.548 € i el termini de finalització és abril de 2023.
  • Adquisició de 5 autobusos elèctrics per a substituir-ne 5 dièsel, més 6 punts de recàrrega . El pressupost previst és de 3.630.000 € i el termini de finalització és març de 2023.
  • Transformació digital del transport públic, per a disposar d’un nou Sistema d’Ajuda a l’Explotació, amb informació millorada, nous sistemes de pagament amb el mòbil i l’optimització de rutes de transport en funció de la demanda, reduint emissions i sorolls. El pressupost previst és de 1.290.258 € i el termini de finalització és abril de 2023.

BLOC 2: Projecte de mobilitat sostenible i reducció d’emissions en desplaçaments a polígons, rutes escolars i equipaments de Lleida

  • Renovació de parquímetres per a implantar la tarificació segons etiqueta ambiental. Inclou l’adquisició d’un vehicle amb sistema embarcat per a control d’infraccions. El pressupost previst és de 737.504 € i el termini de finalització és desembre de 2022.
  • Adquisició de dos autobusos elèctrics per a substituir-ne dos dièsel, més dos punts de recàrrega fixos a les cotxeres. El pressupost previst és de 1.331.000 € i el termini de finalització és març de 2023.
  • Prioritat per a vianants en camins escolars i eixos de barri. Es reduirà l’ample de carrils per a vehicles o s’eliminarà aparcaments per a implantar voreres i algun carril bici en els accessos a escoles i centres mèdics següents:
    • Camins a les escoles El Carme, Joan Maragall i Institut Maria Rúbies: 2.030 m2. Ampliació de voreres, passos elevats i plantació d’arbres.
    • Camins a l’escola del Treball i la clínica l’Aliança: 2.190 m2. Passos elevats i ampliació de voreres.
    • Camins a l’escola Pardinyes: 616 m2, ampliació de voreres i plantació d’arbres.
    • Camins a l’escola Ciutat Jardí: 358 m2, ampliació de voreres i plantació d’arbres.
    • Camins a l’escola Sant Josep de Calassanç: 1.459 m2, ampliació de voreres i plantació d’arbres.
    • Camins a l’escola Maristes: 611 m2, ampliació de voreres i plantació d’arbres.
    • Camins a l’escola FEDAC: 759 m2, ampliació de voreres i plantació d’arbres.
    • Camins a l’escola Magí Morera: 492 m2, ampliació de voreres i plantació d’arbres.
    • Camí a l’escola Infantil Secà de Sant Pere: 450 m2, ampliació de voreres i plantació d’arbres.
    • Camí a l’escola Infantil Balàfia: 934 m2, ampliació de voreres, passos elevats i plantació d’arbres.
  • Creació d’eixos per a vianants i ciclistes per accedir al complex de La Caparrella i al Parc Científic i Tecnològic i prolongació dels eixos de vianants i ciclistes al polígon industrial El Segre. L’actuació abasta 9750 m2. El pressupost previst és d’1.804.646 € i el termini de finalització és març de 2023.
  • Eix de vianants de Rambla Ferran i avinguda Francesc Macià. Es planteja ampliar la vorera als dos costats (eliminant un carril de circulació al costat Eix i un d’aparcament al costat riu), plantar arbres i transformar un dels carrils en carril bus. El pressupost previst és de 539.466 € i el termini de finalització és abril de 2023.

Segueix la preparació de projectes per a noves convocatòries

Freixanet ha agraït la tasca del personal que està treballant els documents tècnics i ha assenyalat que es treballa en diferents àmbits. En el de la digitalització i la modernització de l’administració, s’estan plantejant amb projectes com l’adquisició de hardware, la intel·ligència artificial aplicada a l’atenció ciutadana, l’automatització de tasques, la capacitació tècnica del personal i la ciutadania, la creació d’una plataforma Big Data de ciutat, l’ampliació de la xarxa de fibra òptica per connectar seus municipals o la sensorització, entre d’altres.

En l’àmbit urbanístic s’estan treballant, ha explicat Freixanet, dos projectes més, un de renaturalització de ciutats, que es centra a augmentar els espais verds a l’entorn urbà, i un altre de rehabilitació d’habitatges i regeneració urbana, que es centrarà en la promoció de l’eficiència energètica en edificis públics i la regeneració de zones urbanes degradades, tant en espais públics com privats, entre altres aspectes.

Pel que fa al comerç i el turisme, es treballa en projectes encarats a la millora tecnològica de la informació, la gestió i l’experiència turística, la sostenibilitat energètica, la digitalització del comerç tradicional i la millora dels mercats. A més, també es treballa en projectes en altres àmbits i les EMD de Sucs i Raimat també s’hi sumaran en la línia per a municipis més petits.

“Considerem que és una oportunitat històrica important per a la ciutat de Lleida per aconseguir fons que venen d’altres administracions i que ens han de permetre impulsar aquest canvi de model que volem posar en marxa. Cal que aprofitem aquesta palanca que ens ha vingut i que suposarà una recuperació després de la pandèmia, però no només aprofitant la Covid, sinó repensant aquesta ciutat que volem més sostenible i amable, que és capaç de treure profit de totes les possibilitats que tenim avui en dia i que pensi en cadascun dels barris de la ciutat. Ara comença aquesta cursa dels projectes sobre mobilitat, i esperem que ens concedeixin el màxim possible, però tota la feina feta servirà com a full de ruta per a transformar la ciutat en els pròxims vint anys”, ha afirmat Freixanet.

 

paeria.cat